digitaleschool.be

1 eWorkz thema

  Handleiding
Terug

Uitwisselingsproject Texel - Middeleeuwen 2005
Met de derde graad van de Basisschool Sint-Antonius Eeklo (B)(www.sintantonius.be) en de scholen J.P. Thijsseschool Den Burg (NL) en School Durperhonk De Cocksdorp (NL)hebben we een uitwisselingsproject.
Hier het tweede luik van het uitwisselingsproject.
Hieronder de opdrachten.



(laatst bijgewerkt: 11-04-2007)
 

Onderwerp is afgewerkt. Ambacht : dat leer je !   van:  ictklas - ict
Opdracht: Ambachtsman ben je niet zo maar. Leg uit hoe je een ambachtsman wordt !
 
 



(laatst bijgewerkt: 03-06-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Gilden, hanzen en ambachten   van:  ictklas - ict
Opdracht: Wat is een Gilde ?
Wat is een Ambacht ?
Wat is een Hanze ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 03-06-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Gilden, Hanzen en Ambachten   van:  ictklas - ict
Opdracht: Ontwerp een schild in een tekenprogramma voor een gilde en zet het hieronder.
Geef uitleg bij je schild.
 
 



(laatst bijgewerkt: 06-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Karel de Grote : analfabeet ?   van:  ictklas - ict
Opdracht: Leg uit wat een analfabeet is. Zoek het indien nodig op in een woordenboek of op www.vandale.nl
Hoe kon het dat Karel de Grote en zeker veel van zijn tijdgenoten analfabeet was ?
Wat probeerde hij daaraan te doen ?
Wie had daar een zeer belangrijke rol in ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Karel de Grote : een groot man ?   van:  ictklas - ict
Opdracht: Wie was Karel de Grote ?
Waar leefde hij ?
Welke periode leefde hij ?
Waarom kon hij zijn zeer grote rijk besturen, en wat hebben Graven hiermee te maken ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 06-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Kruisvaarders 1   van:  ictklas - ict
Opdracht: Wat zijn kruisvaarders ?
Welke tijd spreken we nu ? (vul terug aan op de tijdlijn)
Waar leefden kruisvaarders ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 06-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Kruisvaarders 2   van:  ictklas - ict
Opdracht: Maak een schets van een kaart en teken de kruistochten daarop.
Geef bij elke kruistocht een woordje uitleg.
Wie nam het op tegen wie ?
Waar ?
Waarom ?
succes of ramp ?
Je kan van je kaart ook een foto maken en hieronder plaatsen.
 
 



(laatst bijgewerkt: 06-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Leenheerlijkheden en abdijen 1   van:  ictklas - ict
Opdracht: We schuiven wat verder in de tijd: Zoek zond welke periode de Leenheerlijkheden en abdijen zich situeren.
Vul dit ook aan op de tijdband die je (of een andere groep) voorheen maakte.
Wat zijn leenheerlijkheden?
Wat zijn abdijen?
Wat lijkt je het aantrekkelijkst om te wonen ? Leg uit waarom en wie je dat wel zou willen zijn !
 
 



(laatst bijgewerkt: 09-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Maanden van het jaar.   van:  ictklas - ict
Opdracht: Vee slachtte men meestal vlak voor de winter, in november. De maand heet dan ook slachtmaand. Zoek bij elke maand een soortgelijke naam. Probeer erachter te komen waarom de maand zo heet en zet dat er bij.
 
 



(laatst bijgewerkt: 09-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Niet alleen een harnas   van:  ictklas - ict
Opdracht: Als we aan de middeleeuwen denken, zien we in onze verbeelding meestal ridders in een harnas rondlopen !
Dit is niet helemaal juist natuurlijk. De middeleeuwen duurden een hele tijd.
Zoek een afbeelding van een man en vrouw uit de tijd van de Franken.
Beschrijf ook de klederdracht.
 
 



(laatst bijgewerkt: 09-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Steden : een succes !   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek uit waarom Gent en Brugge interessante plaatsen waren om een stad te vestigen.
 
 



(laatst bijgewerkt: 09-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Steden : Gevaarlijk ?   van:  ictklas - ict
Opdracht: Het leven in en stad is niet zonder gevaar.
Geef bij onderstaande elementen een woordje uitleg en verklaar waar het gevaar schuilt.
Wat zou jij doen om die risico's uit te schakelen of te verminderen ? Hou rekening met de mogelijkheden van toen. Kijk ook welke mogelijkheden we nu hebben.

-houten huizen
-etensresten op straat
-verlichting met fakkels en kaarsen
-straten zonder wegdek of riolering
-geluifelde huizen met rieten dak
 
 



(laatst bijgewerkt: 09-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Steden : Macht !   van:  ictklas - ict
Opdracht: Hoe komt het dat steden macht kregen ?
De steden kregen ook verschillende symbolen van die macht. Geef er een paar en leg deze symbolen uit.
 
 



(laatst bijgewerkt: 09-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Steden ontstaan   van:  ictklas - ict
Opdracht: Leg kort uit hoe steden ontstaan ?
Waar deze ontstaan ?
Welke periode ? Noteer dit ook bij op de tijdband.
 
 



(laatst bijgewerkt: 09-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Strijd van de steden   van:  ictklas - ict
Opdracht: Leg uit wat de strijd der steden is.
Wat hebben volgende dingen ermee te maken ?
-metten, weren, landvoogd, wevers, slagers, Klauwaarts, Leliaarts, Graaf van Vlaanderen, Franse koning, Gewijde van Dampiėrre.
 
 



(laatst bijgewerkt: 09-08-2005)

Onderwerp is afgewerkt. Test voor ridders en jonkvrouwen.   van:  ictklas - ict
Opdracht: Ben je klaar met je opdracht ? Ken je intussen heel wat over de riddertijd ? Kopieer en plak onderstaande link in een browser en doe de test !
http://www.iselinge.nl/scholenplein/pabolessen/99002eridders/testje.htm
 
 



(laatst bijgewerkt: 09-08-2005)