digitaleschool.be: Ga terug naar de beginpagina. eInfo: contactinformatie, doelstellingen van digitaleschool.be en de lessen alsook mijn CV. eWorkz: Online werkboek waar leerlingen individueel of in groep onderzoeksopdrachten kunnen uitvoeren. Je kan vragen stellen aan digitaleschool.be en aanvullingen maken op elkaars onderzoek. Dit is een encyclopedie van en voor leerlingen. eTools: Hier kan je allerlei hulpprogramma's downloaden die je nodig hebt om pdf, zip en andere bestanden te openen met Acrobat Reader, Winzip, ... eNieuws: actualiteit, heet van de naald en nieuwsjes over digitaleschool.be zijn hier te vinden. eLogin: Hier kunt U zich aanmelden.
eKlas: Oefen taal, rekenen, meten en muziek; Zoek informatie over WeRo en godsdienst op in een themalijst. eKopie: Druk lesfiches en werkbundels af over taal, wiskunde, WeRo en 'ICT-toepassingen in klas' uit ons virtueel kopiŽerlokaal. eZoek: De zoekmachine die alles binnen digitaleschool.be opsnort en en verzameling zoekrobots voor leerlingen. ePartners: Maak kennis met de partners van digitaleschool.be.
U bent een niet ingelogde bezoeker
 

1 eWorkz thema

  Handleiding
Terug

Natuur-lijk-Texel 2008
Werkplaats van het project Natuur-lijk-Texel, een buurlandenproject te volgen op http://wadNLand.eu
Voor meer informatie kan je eveneens bij de fiches kijken in eWorkz die de leerlingen de vorige jaren maakten.



(laatst bijgewerkt: 16-02-2008)
 

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. De Waddeneidlanden 1   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek een kaart van de BeNeLux en geef aan waar Texel gelegen is.
Geef ook de namen van de andere Waddeneilanden weer.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. De Waddeneilanden 2   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek in de tekst "Texel, wad'n eiland" het deel over het ontstaan van het eiland.

Leg dan met je eigen woorden uit hoe Texel ontstaan is.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. De Waddeneilanden 3   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zonet maakte je "De Waddeneilanden 2".
Leg uit waarom de andere Waddeneilanden, die voornamelijk uit zand zijn samengesteld, toch bestaan.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Gevaren voor de Waddenzee 1   van:  ictklas - ict
Opdracht: Voor de kust van Texel staan booreilanden die gas opboren. Leg uit waarom deze boorplatforms een bedreiging kunnen vormen voor de Wadden.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp is nog leeg en van een andere klas/groep. Gevaren voor de Waddenzee 2   van:  ictklas - ict
Opdracht: Hoe komt het dat er algengroei is in de Waddenzee ?
Wat doen de mensen daar aan ?
Waarom is dit eigenlijk gevaarlijk ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp is nog leeg en van een andere klas/groep. Gevaren voor de Waddenzee 3   van:  ictklas - ict
Opdracht: Militairen en de Wadden ... wat gebeurt daar toch ?
Leg uit waarom de belangen van het leger en de natuur botsen.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp is nog leeg en van een andere klas/groep. Gevaren voor de Waddenzee 4   van:  ictklas - ict
Opdracht: "Ongelukken op zee bedreigen de Wadden".
Lees de tekst en vat deze kort samen. Doe dit met je eigen woorden.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp is nog leeg en van een andere klas/groep. Leven op de Waddeneilanden   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek uit waarvan de mensen op het eiland Texel vroeger leefden.
Is dit nu nog zo ?
Wat bleef gelijk en wat veranderde ?
Kan je hier een verklaring voor geven ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Op weg 1   van:  ictklas - ict
Opdracht: Toen we de eerste keer naar Texel gingen, maakten we gebruik van de routeplanners die we toen kenden. Bekijk de opdracht van "Uitwisseling: Wad'n Project 2005-2006" Op weg 1 en 2.
Intussen is er ook in de routeplanners een grote evolutie.
Zoek enkele routeplanners en noteer deze hieronder (met url ! )
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Op weg 2   van:  ictklas - ict
Opdracht: Kijk bij Op weg 1 en kies een routeplanner.
Stippel een weg uit van Balgerhoeke naar Texel.
Kopieer en plak de wegbeschrijving ťn de kaart hieronder
Bij "bron" geef je de gebruikte routeplanner weer.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Op weg 3   van:  ictklas - ict
Opdracht: Neem een andere routeplanner en voer dezelfde opdracht uit als bij 2
Noteer de route en kaart.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Op weg 4   van:  ictklas - ict
Opdracht: Vraag aan een juf of meester die een gps-toestel heeft dit even te mogen gebruiken.
Voer dezelfde opdracht uit als bij 2 en 3.
De kaart kan niet tonen in dit werkstuk, maar noteer vooral je bevindingen.
Waar zitten verschillen, gelijkenissen, wat werkt er handig, wat is duidelijk.

Wat zou jij het liefst gebruiken en waarom ?

Zijn er ook nadelen aan je keuze ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Op weg 5   van:  ictklas - ict
Opdracht: Noteer wanneer we hier in Balgerhoeke moeten vertrekken om tijdig de overvaart te halen als je weet dat we graag willen lunchen op Texel zelf.
Hou rekening met drukke wegen, rusttijden en ontbijt.

Leg uit hoe je aan het vertrekuur komt.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Visserij 1   van:  ictklas - ict
Opdracht: Texel heeft een vrij grote vloot vissersschepen.
Hoe kan je die herkennen?
Wat is de grote vissershaven van Texel. Zoek een foto van deze haven en situeer op een kaart.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Visserij 2   van:  ictklas - ict
Opdracht: Sommige vissers leven niet enkel van hun visvangst. Hoe verdienen deze vissers ook nog hun brood ?
Welke periode is dat ?
Geef en voorbeeld van een vissersboot die op deze manier geld in het laadje brengt.
Heb je geen idee dan kan je in Google zoeken op "Texel +Emmie"
Plaats hieronder een foto van deze Texelse "Emmie".
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Visserij 3   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek uit hoeveel familieleden er werken in de visserij van de leerlingen die in groep 6, 7 en 8 zitten.
Maak een diagram van de beroepsbezigheden.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Visserij 4   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek uit waarop de Texelse vloot hoofdzakelijk vist en waarom ze dit doen.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Zeehonden 1   van:  ictklas - ict
Opdracht: Er zijn verschillende soorten zeehonden.
Zoek 2 soorten op die in onze streken voorkomen en leg uit hoe je die twee soorten uit elkaar kan houden.
Plaats een afbeelding van deze twee soorten met bijschrift onder de foto.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Zeehonden 4   van:  ictklas - ict
Opdracht: Leg uit waarom zandbanken zo belangrijk zijn voor de zeehonden in de Waddenzee.
Illustreer met een foto.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Zeehonden 5   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zeehonden hebben mooie grote ogen, maar toch zien ze niet zo goed.
Leg uit hoe ze dan toch makkelijk hun voedsel vinden.
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

Onderwerp wordt gewijzigd en is van een andere klas/groep. Zeehonden2   van:  ictklas - ict
Opdracht: De zeehond is een zoogdier.
Leg uit wat een zoogdier is.
Hoe komt het dat dit zoogdier niet makkerlijk verdrinkt.
Hou houdt dit dier zich warm ?
Wat eet het zoogdier ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 19-05-2008)

  Naar het begin van de pagina Afdrukken