digitaleschool.be: Ga terug naar de beginpagina. eInfo: contactinformatie, doelstellingen van digitaleschool.be en de lessen alsook mijn CV. eWorkz: Online werkboek waar leerlingen individueel of in groep onderzoeksopdrachten kunnen uitvoeren. Je kan vragen stellen aan digitaleschool.be en aanvullingen maken op elkaars onderzoek. Dit is een encyclopedie van en voor leerlingen. eTools: Hier kan je allerlei hulpprogramma's downloaden die je nodig hebt om pdf, zip en andere bestanden te openen met Acrobat Reader, Winzip, ... eNieuws: actualiteit, heet van de naald en nieuwsjes over digitaleschool.be zijn hier te vinden. eLogin: Hier kunt U zich aanmelden.
eKlas: Oefen taal, rekenen, meten en muziek; Zoek informatie over WeRo en godsdienst op in een themalijst. eKopie: Druk lesfiches en werkbundels af over taal, wiskunde, WeRo en 'ICT-toepassingen in klas' uit ons virtueel kopiŽerlokaal. eZoek: De zoekmachine die alles binnen digitaleschool.be opsnort en en verzameling zoekrobots voor leerlingen. ePartners: Maak kennis met de partners van digitaleschool.be.
U bent een niet ingelogde bezoeker
 

1 eWorkz thema

  Handleiding
Terug

Uitwisseling: Wad'n Project 2005-2006
Hieronder kan je de opdrachten van ons Wad'nproject vinden. Bijhorende "papieren" bronnen kan je vinden op:
http://www.digitaleschool.be/down/eWorkx/texel/boek.pdf

gebruik als login PC01
het paswoord is hetzelfde als die van eWorkz PC01.



(laatst bijgewerkt: 11-04-2007)
 

Onderwerp is afgewerkt. 1 Op Weg   van:  ictklas - ict
Opdracht: Ga naar een routeplanner en zoek de route die de leerlingen van Sint-Antonius moeten volgen om op hun bestemming te komen.
Gebruik google en zoek naar een routeplanner.

Noteer de route en geef bij "bron" aan welke routeplanner je gebruikte.
 
 



(laatst bijgewerkt: 31-03-2006)

Onderwerp is afgewerkt. 2 Op Weg   van:  ictklas - ict
Opdracht: Bekijk de opdracht Op weg 1.
Voer dezelfde opdracht uit met volgende routeplanners.
www.mappy.be
http://www.be.map24.com/
Welke vind jij het best ? Noteer ook waarom !
 
 



(laatst bijgewerkt: 31-03-2006)

Onderwerp is afgewerkt. De rosse grutto 1   van:  ictklas - ict
Opdracht: Neen, geen scheldwoord, wel een vogel !

Zoek een foto van een rosse grutto in Google afbeeldingen en plaats deze bij fig. 2 Zet je bron onderaan bij de foto.


Reizende vogels.
1. Waar overwinteren rosse grutto's ?


2. Waar broeden rosse grutto's ?


3. Waar houden rosse grutto's hun tussenstop om energie op te doen ?


4. Sla de kaart bij fig.& op en open ze in een tekenprogramma.

Teken de weg die grutto's afleggen.

Werk in 2 kleuren en schrijf onder de foto welke de kleur is van de zomertrek en welke van de wintertrek.

Toon ook waar de tussenstop gehouden wordt. Duid dit aan met een kruisje in een derde kleur.


Hoeveel km per jaar vliegen rosse grutto's dan ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 31-03-2006)

Onderwerp is afgewerkt. De rosse grutto 2   van:  ictklas - ict
Opdracht: Welke periode kunnen we de rosse grutto zien op de wadden ?


Waarom hebben de kuikens van de rosse grutto het niet gemakkelijk ?


Wat is het lievelingseten van de vrouwtjes ?

En van de mannetjes ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 31-03-2006)

Onderwerp is afgewerkt. De scholen van het project.   van:  ictklas - ict
Opdracht: Voor twee jaar werkten we ook een project uit.
Wat waren de scholen toen en welke zijn het nu ?

Zoek een kaartje en duid de scholen aan.

Maak gebruik van een tekenprogramma (vb. paint) en vergeet de legende niet onder de afbeeldingen te tikken.
 
 



(laatst bijgewerkt: 11-04-2007)

Onderwerp is afgewerkt. De wadpier 1   van:  ictklas - ict
Opdracht: 1. Zoek een afbeelding van een wadpier en zet deze bij fig. 1
Noteer onder de afbeelding je bron.

2. Zoek 3 vijanden van de wadpier op en noteer ze hieronder.

3. Wat eet een wadpier ?

4. Leg uit wat dit (je antwoord bij 3) precies is.

5. Leg uit hoe een wadpier eet.

6. Wat zijn dan die "tandpastahoopjes" die je op de wadbodem ziet ?

7. Zoek een afbeelding hierover en zet deze bij fig. 2. Noteer opnieuw onderaan de foto je bron.
 
 



(laatst bijgewerkt: 31-03-2006)

Onderwerp is afgewerkt. De wadpier 2   van:  ictklas - ict
Opdracht: Een andere groep heeft al een en ander over de wadpier opgezocht. Maak gebruik van hun bevindingen.


Bij fig. 1 zie je een afbeelding. Noteer hieronder hoe de wadpier in zijn "woonst" zit.



Bij fig. 2 staat een stukje wad getekend met daarop 1m≤ uitgezet. Hoeveel wadpieren zitten er in dat stukje wad per vierkante meter ?



Het aantal wadpieren op de waddenzee kan je nu uitrekenen.
Je krijgt volgende gegevens:
Het aantal wadpieren per m≤ kan je hierboven vinden.
De waddenzeebodem is ongeveer 2,5 miljard vierkante meter. Dat is 2500000000 m≤.

Zet je berekening hieronder en geef je antwoord.



Ga naar www.puzzlemaker.com
Maak een woordzoeker met alle voornamen van de kinderen van de school waar jullie naar toe gaan.
Kopieer en plak deze woordzoeker in Word en print deze uit.
Los hem samen op. Mak gebruik van het weekboek.
 
 



(laatst bijgewerkt: 11-04-2007)

Onderwerp is afgewerkt. Kwelder   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek op wat "kwelder" is en schrijf dit hieronder.

Zoek een passende foto en plaats deze bij fig. 1.
Plaats ook een passend onderschrift bij deze foto.


Leg uit hoe kwelders ontstaan.
 
 



(laatst bijgewerkt: 31-03-2006)

Onderwerp is afgewerkt. Texel : Waar is dat ???   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek via google afbeeldingen een kaart van de Benelux.
Sla deze op.
Open in een tekenprogramma (vb paint) en markeer op een kaart van de Benelux waar Vlaanderen en Texel gesitueerd zijn.
Zet het kaartje met de nodige uitleg hieronder.
 
 



(laatst bijgewerkt: 31-03-2006)

Onderwerp is afgewerkt. Vissen : de haring   van:  ictklas - ict
Opdracht: Ga naar www.dierenbibliotheek.nl
Linksboven zie je een zoekvenster:
"Zoeken in de WNF-dierenbieb:"

1. Zoek een afbeelding van deze vis en plaats deze bij fig. 1
2. Wat eet deze vis ?
3. Hoe groot wordt dit dier ?
4. Waar komt dit dier voor ?
5. Speciale kenmerken ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 11-04-2007)

Onderwerp is afgewerkt. Vissen : de kinderkamer   van:  ictklas - ict
Opdracht: De waddenzee wordt ook wel eens "kinderkamer" gemoemd. Leg dit uit met behulp van de onderstaande tekening.
 
 



(laatst bijgewerkt: 11-04-2007)

Onderwerp is afgewerkt. Vissen : de makreel   van:  ictklas - ict
Opdracht: Ga naar www.dierenbibliotheek.nl
Linksboven zie je een zoekvenster:
"Zoeken in de WNF-dierenbieb:"

1. Zoek een afbeelding van deze vis en plaats deze bij fig. 1
2. Wat eet deze vis ?
3. Hoe groot wordt dit dier ?
4. Waar komt dit dier voor ?
5. Speciale kenmerken ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 11-04-2007)

Onderwerp is afgewerkt. Vissen : de puitaal   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek in eKlas WeRo naar deze vis.

1. Zoek een afbeelding van deze vis en plaats deze bij fig. 1
2. Wat eet deze vis ?
3. Hoe groot wordt dit dier ?
4. Waar komt dit dier voor ?
5. Speciale kenmerken ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 11-04-2007)

Onderwerp is afgewerkt. Vissen : de stekelbaars   van:  ictklas - ict
Opdracht: Ga naar www.dierenbibliotheek.nl
Linksboven zie je een zoekvenster:
"Zoeken in de WNF-dierenbieb:"

1. Zoek een afbeelding van deze vis en plaats deze bij fig. 1
2. Wat eet deze vis ?
3. Hoe groot wordt dit dier ?
4. Waar komt dit dier voor ?
5. Speciale kenmerken ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 11-04-2007)

Onderwerp is afgewerkt. Vissen : de tong   van:  ictklas - ict
Opdracht: Ga naar Wikipedia
In de linkerkolom zie je een zoekvenster:

1. Zoek een afbeelding van deze vis en plaats deze bij fig. 1
2. Wat eet deze vis ?
3. Hoe groot wordt dit dier ?
4. Waar komt dit dier voor ?
5. Speciale kenmerken ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 11-04-2007)

Onderwerp is afgewerkt. Vissen : de zeedonderpad   van:  ictklas - ict
Opdracht: Zoek in eKlas WeRo naar deze vis.

1. Zoek een afbeelding van deze vis en plaats deze bij fig. 1
2. Wat eet deze vis ?
3. Hoe groot wordt dit dier ?
4. Waar komt dit dier voor ?
5. Speciale kenmerken ?
 
 



(laatst bijgewerkt: 11-04-2007)

  Naar het begin van de pagina Afdrukken